maandag 13 februari 2017

Verschillende routes

Vroeger, in het dorp waar ik opgroeide, ging je via de Zeeweg naar zee. Er was ook een Duinpad (en een Schoolstraat en een Kerkplein). Kortom, mijn wereld was - op het eerste gezicht - uiterst overzichtelijk. 
Ik fietste dus via de Zeeweg, langs de Dorpsduinen, door de Voorstraat naar de grote strandopgang. Hier, naast café Zonneweelde zette ik mijn fiets neer, en liep door het mulle zand naar het water. Onder mijn voeten de mossels, zaagjes, kleine alikruiken, wulken en veel andere schelpen. Ik keek naar vissers met lieslaarzen in het ondiepe water van de Noordzee.

Het kan ook anders; de Noorse schrijver Morten Stroksnes wil met zijn vriend Hugo in het noorden van Noorwegen in de Lofotzee vissen op een Groenlandse haai.
Morten gaat 'met de snelboot naar het noorden, tussen eilandjes en kleine dorpsgemeenschappen die door zich aan de rand van de oceaan aan het land vastklampen'.  'Na een dikke twee uur loopt de boot aan in Bogoy, een gehucht aan de voet van de brug.' 'Hugo staat op de kade te wachten'. 
Vervolgens steken de vrienden samen de Vestfjord over. 'Eindelijk op volle zee, zo open, zo weids, zo ongelooflijk levendig. De zee is rustig als vloeibaar wit metaal'.
Dan, tussen twee eilanden door, krijgen ze zicht op 'Skrova, dat eigenlijk niet één eiland is, maar een kluwen eilandjes en scheren'. 'Skrova ligt niet aan zee. Skrova ligt in zee. Bij springtij, een lagedrukgebied en westenwind, kan de zee zo hoog komen dat de gebouwen aan de kade lijken te drijven'. 'Onvermoeibaar beukt de zee tegen het land, vandaag net als gisteren'. 
Skrova is de uitvalsbasis van voor Morten en Hugo. Hun belevenissen op de Lofotzee worden in prachtige bewoordingen in het boek beschreven. Dit geldt ook voor hun kennis en hun fantasieën over het leven diep in het water van de Vestfjord. En voor de beschrijvingen van de natuur zoals zij dat vanuit hun bootje zien.



Binnenkort rijden wij zelf weer langs de Lofotzee. Waar ik overigens al eerder erg onder de indruk was van het natuurschoon, en ik ideeën voor mijn schilderijen opdeed. 

Voor liefhebbers van zeereizen is genoemd boek een aanrader!!

(Morten A. Stroksnes, "Haaienkoorts, De kunst van het vangen van een grote haai in een rubberbootje op de Noorse zee, uitgeverij Atlas Contact, 2016)

wwww.jokeelzinga.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten