donderdag 1 september 2016

Vandaag, 1 september, allerlei interessant nieuws in de kranten!

In de Noordelijke IJszee zullen voor het eerst in de geschiedenis een cruiseschip varen, dertiendeks schip Crystal Serenity.  Een van de laatste ongerepte landschappen op aarde wordt toegankelijk voor het massatoerisme. Professor Louwrens Hacquebord (Arctisch Centrum Groningen, ) denkt dat de toeristen ambassadeurs voor het poolgebied zullen worden. Hij meent dat de Noordpool een reservaat moet worden, en " aan de randen is ruimte voor verantwoord toerisme.". De prijs van de cruise is overigens maximaal 120,000 dollar (de Volkskrant, 1 september 2016).

En Greenpeace heeft een akkoord gesloten met drie grote visverwerkers: samen gaan ze werken aan duurzame visserij. De drie rederijen blijven o.m. weg uit het Noordpoolgebied (Leidsch dagblad, 1 september 2016).

En ik?
Ik zit bijna de hele dag op het atelier en werk impressies uit. Vorige maand staarde ik vanaf de rotsen naar de Noorse Zee, de omslaande golven, kleuren, weerspiegelingen. Ik had het gevoel op jacht te zijn naar beelden en loerde als het ware naar de lichtval op de bewegende watermassa.
Op korte afstand van mijn observatieplek ontdekte ik een enorme zeearend, collega jager, zich koesterend in de zon voor hij op jacht ging.
Het is nog te vroeg mijn schilderij te tonen, ik zit midden ik het schilder proces. Mijn foto van de zee- arend laat ik wel zien:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten