zondag 5 juni 2016

Overleven in het immense blauw.
Dit is de naam van een artikel in de weekendkrant (NRC, 4 juni 2016).
De oceanen worden warmer. Dit weet men door historische scheepsmetingen en satellietmetingen.
Maar vooral metingen via meetboeien die wereldwijd sinds 1999 zijn uitgezet. De oceanen worden ook zuurder en minder zuurstofrijk. Ik lees over enorme veranderingen met grote gevolgen. Ook wordt in dit artikel van het afgelopen weekend beschreven hoe weinig bekend is van het leven op grote diepte.

In Nederland bestaat, met o.m. een vestiging op Texel,  het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ). In mijn eigen kleine archief vind ik een artikel van 21 december 2013 (ook NRC) waarin klimaatwetenschapper en NIOZ directeur Henk Brinkhuis formuleert waarom diepzeeonderzoek, en het in de vaart houden van het onderzoeksschip, ongelofelijk belangrijk zijn voor onze toekomst. Toch waren er toen, eind 2013, enorme bezuinigingen gepland op het budget van dit instituut.

En ik? Ik hou me bezig met het verbeelden van de beweging van het oppervlaktewater. Ik onderzoek op mijn manier water en maak veel schetsen,


Hoe geef je het water meer vaart? Ik heb het nu niet over een ruwe zee, maar wel een forse beweging.


(detail schilderij "Mei XIII", acryl/doek, 80 x 100)
www.jokeelzinga.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten