dinsdag 26 april 2016

Golfslag

De beweging van het water vind ik fascinerend. Ik kan heel lang vanuit een boot kijken naar de golfslag achter het schip.

Op een sombere dag voer ik op een vissersboot naar Staffa (Westkust van Schotland). Het was koud, ik kleumde onder een wijde regen cape, mijn handen waren bijna te koud om foto's te maken van het prachtige landschap rondom. Ineens brak de zon door. De schipper wees me vrolijk op de besneeuwde top van de Ben Navis, in de verte. 
Maar ik keek vooral naar de golfslag, steeds veranderende lijnen in het water, en overgangen naar onregelmatige schuimkoppen. 

De Engelse schrijver Adam Nicolson beschrijft in "Zeezicht" (**)  een tocht die hij alleen in zijn boot over het woelige water van de Minch (west Schotland) ondernam:
"De zee sluit me van alle kanten als een vijandige menigte in" en:  "Ik ben opgesloten in de wereld van de boot en het kompas. Op zee voelt iets van vijf meter lengte niet groot aan." 
"Het water was, wat soms gebeurt met het tij, veranderd in vreemde lange vlekken, eigenlijk een waterplak zo glad als een gekamde haarstreng." en uren later ervaart de schrijver: "De lange watervlekken maakten plaats voor een gebroken, met puntjes bezaaid oppervlak."
"Onder bepaalde omstandigheden kan de zee hier veranderen in één witte, verbrokkelde watermassa, een schuimende heksenketel van energie die de hele Golf bestrijkt, een chaos waarin je niet slechts hoogoptorenende golven van overal op je af ziet snellen maar ook, nog verschrikkelijker, putten en gaten in het oppervlak van de zee waarin de boot zijn neus dreigt onder te duwen."
Na ongeveer 25 bladzijden lees ik dat de boot veilig op het eiland aankomt: "Die hele, vreemde watermassa is nu, merkwaardig genoeg, veranderd in mijn beleving. Vóór de oversteek was het een angstvisioen. Na afloop heb ik het idee dat ik het zo weer zou kunnen doen."


* schilderij "Mei XI", acryl/doek, 80 x 100, 2016

Teksten als bovenstaand en eigen herinnering aan boottochten prikkelen mijn fantasie. Ook de overgang tussen de diverse bewegingen onder invloed van weerstand - het water wordt ook bepaald door rotsen, door de kust, door de golfslag van een boot etc. - inspireert tot het maken van impressies van golven. 

* * Adam Nicolson,  " Zeezicht, leven op een onbewoond eiland", uitg. Atlas, 2001, Nederlandse vertaling Theo Hendriks, ISBN 90 450 10437

Geen opmerkingen:

Een reactie posten