zondag 20 maart 2016


Leids Literair Landschap (een platform voor verschillende literaire groepen in Leiden) is initiatiefnemer van o.a. het project 'Raamwerk'. Dit behelst een aantal tijdelijke projecten op ramen in de stad. En het project is steeds een samenwerking van een Leidse dichter met een Leidse kunstenaar. In de editie 'Raamwerk bij Smit Wonen in Sfeer'  werkte ik samen met Gideon Roggeveen.



Het onderwerp is ditmaal geen zee, geen zeewater; wel heel veel regenwater.

In het oudste deel van Leiden bevinden zich de Stille Mare, de Korte Mare, de Lange Mare en de Marebrug. We kennen de Marekerk. Wat is de "Mare"? 
De Mare (lees ik in Wikipedia) is een voormalige veenrivier en aftakking van de Oude Rijn tussen de plaats in Leiden waar de Oude en de Nieuwe Rijn samenkomen en de Kagerplas bij Warmond. 
Ter plekke ben ik redelijk bekend en ik probeer mij dit voor te stellen. Maar ik kom niet veel verder dan een fantasie over een zompig land waarin het door al dat vocht voor de voorvaderen van de hedendaagse mens niet altijd gezond toeven was. 
De Lange Mare is nu centraal in het winkelcentrum van de stad. Hier bevindt zich de showroom Smit Wonen in Sfeer (Lange Mare 98). 

Op een Washi Paneel maakten wij onze bijdrage. Te zien tot 20 april in genoemde etalage.

 

(foto van de etalage vol stoffen, het raamwerk en veel spiegelingen van de straat).




Geen opmerkingen:

Een reactie posten