zaterdag 23 januari 2016


Steeds op zoek naar de zee vanuit de menselijke maat (ik heb een oriëntatiepunt nodig, een houvast, iets waar van uit ik kan overzien en proberen mijn - ten aanzien van de zeeën en de oceanen - o zo nietige positie te bepalen). Ik kan fantaseren over de grote diepten vol leven, over verten ver achter mijn horizon, maar het is niet te bevatten. 
Staren naar de zee, vanaf de kust. En op zee, kijken naar boten. Door mensen gebouwde boten varen in de verte. 


(mijn schilderij "Mei VI", zie ook: www.jokeelzinga.nl )

De Britse beeldhouwer Anthony Gormley plaatste 100 levensgrote beelden aan zee, in zee (1997, Crosby Beach, Coastline, vlakbij Liverpool).  Indruk-wekkend. De menselijke maat en de zee. Mensfiguren maken de zee onmetelijk groot 


ANOTHER PLACE

Another_Place3_edit2.jpg (2400×1466)

                                 (zie ook: www.anthonygormley.com )


De Nederlandse Gerrit Kouwenaar schreef een gedicht over het voorstelbaar maken van de zee.

    De zee is moeilijk benoembaar
    maar laat zich gewillig beschrijven
    als een afwisselend gekleurde
    dansende lei

    daarin is het schip haast een dichter
    de zeezieke koers blijkt een kaarsrechte regel
    dankzij het raadsel des radars

    aldus het schip maakt de zee
    enigermate voorstelbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten