woensdag 30 september 2015

Piet Mondriaan schilderde in de periode 1908 - 1916 regelmatig gedurende enkele maanden in Domburg. Hij schilderde de duinen, de molen bij Domburg, de vuurtoren en ... de zee. Het Gemeentemuseum heeft een prachtige serie van de zeeschilderijen die in deze perioden ontstaan zijn.  Een prachtige kleurpalet, intrigerende vormen, blokjes, lijnen, suggestie. Schilderijen, naar de waarneming geschilderd, maar ook associatief en  - bij het donker worden - soms bijna op de tast. 
Tijdens de atelierroute vergeleek een bezoeker mijn werk met de zeeschilderijen van Mondriaan. Ik was bijzonder blij verrast, maar bij nader inzien bedoelde deze dame uitsluitend en alleen maar het gebruik van een bepaalde kleur geel, die wij beiden (Piet M. en ik) bij het schilderen van de ondergaande zon gebruikt zouden hebben.
De zee is doorgaans blauw. Maar welke kleur blauw? Is het woordje 'blauw' niet een verzamelnaam voor een enorme variatie van kleuren die variĆ«ren van kil, helder blauw, tot warm... 
'Blauw' zijn kleuren die variĆ«ren van cyaan en violet. De blauwen hebben namen als bijvoorbeeld ultramarijn, kobalt, pruisisch blauw, indigo, etc. Gemengd met een wit, of onderling gemengd geven ze een enorme rijkdom aan schildermogelijkheden. In mijn schilderijen gebruik ik naast de vele blauwen in het zeewater ook oker, verschillende grijzen en groenen, maar soms ook een fractie rood of geel of violet. Alle kleuren kunnen gebruikt worden om de spanning en krachten van golven weer te geven. De dreiging van de zee. De pracht van de zee. 
Er zijn ook kunstenaars die de zee zwart weergeven. maar dat is weer een heel ander verhaal.
www.jokeelzinga.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten