zondag 5 januari 2014


Overal waar een horizon afgebeeld of gesuggereerd wordt, of juist ontbreekt op de plek waar je haar verwacht, speelt deze horizon een grote rol. Wij zoeken naar de einder wanneer zij niet duidelijk aangegeven is, de horizon is daar waar het einde overgaat in het begin. Maar waar ís dat? En wat betekent dat? En wat betekent dat in een schilderij?



www.jokeelzinga.nl


"Het water ligt er vandaag stilletjes bij. Loom, bijna doods. De horizon strekt zich tussen zee en hemel uit in een wazige boog die mij soms verwart. Ik weet beter wie ik ben wanneer lucht en water zich laten onderscheiden, wanneer er hindernissen en duidelijke grenzen zijn, wanneer ik weet wat van mij is, wanneer ik kan zien waar ik thuishoor."

Citaat uit "Lieve Gabriël", geschreven door de Noorse schrijver Halfdan W. Freihow.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten